torsdag 6. januar 2011

Tupo Zanzibar!

Nå er vi på Zanzibar! Vi har vært her i to dager, og det er sykt deilig. Fine strender, hav så langt øyet kan se (vel, men unntak av noen øyer da), de trange og koselige gatene i Steinbyen på Zanzibar («Stone Town» for de som vil høres internasjonale ut), bønnerop fra moskeene. Livet er fantastisk. Men man er jo norsk, så man må klage litt også: Det er uhorvelig varmt, og både jeg og Maren har blitt solbrente. Jeg mer enn Maren; jeg er rosa som en overkokt hummer på armene og i trynet, og har fått andregradsforbrenning på nesa (jippi!), og det bare på den to timer lange båtturen hit fra Dar-es-Salaam. Men skal ikke klage for mye, det er ikke ti minus, og ingen er sjuke (ennå).

Før vi kom hit var vi i Dar; jeg kom til hotellet i Dar (Jambo Inn Hotel) ved midnatt 2. januar, mens Ayla, Sigrid og Maren kom tidlig på morgenen 4. januar. Etter at de kom tok vi dyr drosje til kjøpesenteret Mlimani City, som trolig er noe av det vestligste i hele Tanzania. Så akkurat ut som et norsk kjøpesenter, bare litt renere og mer romslig. Der ble Sigrid henta av en drosje fra hotellet til mora si, de skal nemlig til Arusha før skolen starter (regner med at det kommer mer om det i et seinere blogginnlegg).

Etter det dro jeg, Ayla og Maren til universitetet og snakka med dama på Links Office (utvekslingskontoret). Da fant jeg endelig ut at jeg har kommet inn på universitetet (noe jeg ikke visste før jeg kom hit; de tre andre hadde fått e-post, ikke jeg), så det var en lettelse. Etter det dro vi litt rundt i byen; på kvelden spiste vi på Addis in Dar, en etiopisk restauraunt som Ragnhild og Madeleine hadde anbefalt oss; maten var digggg.

Ellers i Dar var vi lettlurte norske turister som betalte mer enn vi burde på det meste, men det er jo en læringsprosess, og nå begynner vi å bli ganske vant med prisnivået; vi veit hva ting bør koste, og når de prøver å lure wazunguene med alt for høye priser sier vi bare «vi betalte det-og-det forrige gang», og det funker bra. Vi har kjøpt tanzanianske SIM-kort (fra Tigo) sånn at vi slipper skyhøye utenlandstakster fra Telenor & co.

I går dro vi hit til Zanzibar med båt (som vi betalte alt for mye for). Hotellet vi bor på, Clove Hotel, drives av ei nederlandsk dame, og har ille god standard. Vi har ett stort rom med ei dobbeltseng og to enkeltsenger, bad og to(!) balkonger. Det er gratis trådløst internett her (kvaliteten er så-så, fordi dette er Afrika), og en stor takterrase (med tak over, ellers hadde det vært uutholdelig) med selvbetjening til forfriskninger. Dette er livet, med andre ord.

I dag var vi på stranda ved luksushotellet Mtoni Marine, og bada i hotellbassenget. Vi bada ikke i sjøen fordi vi da måtte ha vært i sola hele tida, noe som (spesielt når man er solbrent) ville vært usannsynlig varmt, og direkte ubehagelig. Men bassenget var mer enn digg nok, bade i sjøen får vi gjøre en annen dag.

Vel, det var det. Får vel si tutaonana og take care!

1 kommentar:

  1. Hei Jon Harald!
    Så flott at du har oppretta blogg da! :-) Artig å lese og følge med på hva dere gjør! Det høres veldig varmt ut! Pass godt på nesetippen og resten av kroppen da! Vi er sååå glad for at du også kom inn på skolen! Hils jentene, og ha det supert videre! Glad i deg! Klem fra mamma og Rune

    SvarSlett