fredag 4. februar 2011

LIV I LEIREN

Klokken er 09.00 fredag morgen, og vi skulle alle vært på forelesning, men det er vi altså ikke. Akkurat nå foregår det en stor studentdemonstrasjon her på universitetet, og vi er derfor bedt om å holde oss inne hele dagen, fordi de frykter at demonstrasjonen kan eskalere og bli voldelig. Studentene demonstrerer fordi de ikke får nok i studielån. Nå får man 5000 TZS om dagen, noe som tilsvarer 20 NOK. Kan lett forstå misnøyen. Jeg tror det er snakk om at «The Higher Education Students' Loans Board» tar unna mye av pengene som skulle vært til studiestøtte for eget bruk. Studentene krever å få 10 000 TZS pr dag. Det er mye bråk utenfor, trommer, fløyter og rop, så det tyder på at demonstrasjonen er på vei forbi her nå. I går kveld sikret vi oss nok drikkevann og litt mat slik at vi skal overleve dagen ;)

I går var Ayla, Maren og jeg på besøk hos Kirkens Nødhjelps kontor her i Dar es Salaam. Der møtte vi blant annet Gunnstein Instefjord, som er ansvarlig leder der nå. Han fortalte oss om det utrolig viktige arbeidet de driver her nede. NCA (Norwegian Church Aid) jobber mye opp mot mining, og for at selskapene (hovedsaklig vestlige) skal ta ansvar for de skadene de påfører miljø og folk. Blant annet fortalte han oss om et kanadisk gruveselskap som har forgiftet et stort områder, da også drikkevannet, med arsenikk og cyanid. NCA har laget en stor utredning over skadene som de skal offentliggjøre og sende til myndighetene snart. Vi fikk se noen grusomme bilder tatt i den forbindelse av hvordan barn og voksne har STORE skader på grunn av at de drikker og vasker seg i arsenikk- og cyanidforgiftet vann. Dette er selskapet helt klar over, og de sponser til og med medisiner til ofrene hvis de underskriver på et papir som sier at det ikke er på grunn dem de er syke. Det slutter aldri å forbause meg hva folk kan få seg til å gjøre, så lenge det dreier seg om penger.

NCA driver også masse annet viktig arbeid, og det var spennende å høre om. De samarbeider blant annet med flere organisasjoner som driver mer ungdomsarbeid, og NCA skal nå hjelpe oss med å sette oss i kontakt med disse slik at vi kan få komme og gjøre frivillig arbeid i helger og dager det er fri på skolen. Tror det kan bli veldig bra!

Forrige helg var vi (Maren, Jon Harald og meg) sammen med mange av de andre utvekslingsstudentene på Kipepeo, et fint sted rett utenfor byen.Nora, vår tyske utvekslingsstudent, hadde bursdag, og bad oss i den forbindelse med på helgeutflukt. Ayla var hjemme fordi formen ikke hadde vært helt på topp de siste dagene. På Kipepeo Beach Village sov vi i hytter på stranda, badet i havet og slappet av. Bra helg!

OG! Så må jeg jo bare fortelle dere om

min fantastiske romvenninne, Queenmarion. Hun er virkelig noe for seg selv, og man finner ikke mange av henne. Full av godt humør og latter. Svært ryddig og kan godt finne på å vaske klærne min hvis hun føler for det =P Hun lærer meg kiswahili og jeg lærer henne norsk, så hver kveld avslutter vi med at jeg sier «Usiku mwema» og hun svarer «God natt», så sier jeg «Lala salama» og hun svarer «Sov godt».

Ellers er vi kommet greit igang med forelesninger og studier. Det er mye å lese og mye å gjøre. Jeg er relativt fornøyd med fagene jeg har valgt, som er: Kiswahili, African Women Writers, East-African History, Advanced Sculptur, African Philosophy og African International Relations & Foreign Policy.

Særlig «African Women Writers» tror jeg kan bli et veldig spennende fag, for vi har en fantastisk foreleser. Ellers blir det spennende å se utviklingen på streikene og demonstrasjonene som foregår, og hvordan det vil påvirke de neste dagene her på universitetet. Det er ikke lenge siden det var en lignende demonstrasjon i Arusha.

Vann- og strømsituasjonen er som før, det kommer og går som det vil. Ellers er det bra med oss og vi er friske. Blir nok ikke så lenge før vi legger ut nye oppdateringer.

Ps: Jeg hadde visst ikke så mange bilder å legge ved denne gangen.

Sigrid


(Maren og Jon Harald på Kipepeo Beach)













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar